Een logo. Dat is toch gewoon een lettertype met een symbool?

Neen, een logo is een visuele expressie van jouw merk. Een logo bestaat uit 4 componenten, namelijk; de naam, de typografie, het symbool en de kleuren. Het is een essentieel onderdeel van alle communicatie van jouw merk. Het is immers het herkenningspunt waarmee de potential / buyer de afzender kan herkennen.

Waarom tonen we dan niet gewoon de naam, als het toch alleen om herkenning draait?
Omdat via de andere 3 componenten (de typografie, het symbool en de kleuren) het merk een draagvlak heeft om de potential / buyer meerdere keyvalues en keywords mee te geven.
Om dit aan te tonen a.d.h. van een gemakkelijk voorbeeld nemen we even het kleurgebruik onder de loep.

Iedereen weet dat elke kleur een bepaalde associatie oproept. Blauw heeft een zakelijke, koele en rationele look, terwijl rood een activerende, passionele en agressievere indruk nalaat. Zo wordt eenieder van ons van kindsaf geconfronteerd met de symboliek van kleuren. Van verkeersborden tot ons taalgebruik (rood op de wangen, bont en blauw, geel zien van ziek zijn, …) Zelfs de natuur kent deze symboliek en associaties. Denk maar aan tijgers, bijen en wespen, deze felle kleuren betekenen “opgelet”. De meeste van deze associaties zijn zelfs universeel over verschillende culturen. Lucht is blauw, vuur is rood en de nacht die zwart is staat o.a. voor mysterieus.

Zo bestaan er voor alle kleuren een set van associaties die nuttig kunnen zijn om het merk een bepaald karakter te geven via het logo. Welke kleur is nu de correcte voor jouw merk? Opnieuw hangt dit af van verschillende factoren. Naast de keywords en keyvalues heb je nog het doel van het merk. Als je bvba veel producten wenst te verkopen dan is het interessant om te kijken wat jouw doelgroep(en) het meeste aantrekt van kleur.

Volgend voorbeeld wordt vaak aangehaald: ooit hadden we een CEO op gesprek die een nieuw logo wilde laten ontwerpen voor zijn product. Het kon hem weinig schelen hoe dit er uit zou zijn, maar het moest blauw worden, want hij vond dit mooi en rood was te “socialistisch” voor hem. Na onderzoek van zijn doelgroep werd meteen duidelijk dat zowel het product als de doelgroep voornamelijk door rood aangetrokken werd. Waarbij de CEO volgende vraag moest beantwoorden; wil je absoluut blauw in het logo omdat jij dat mooi vind of wil je dat jouw producten verkopen? Waarop het logo al snel rood werd gemaakt.

Naast associaties en symboliek van kleuren dien je ook rekening te houden met de concurrentie. Wat doen zij? Gebruik je dan hetzelfde omdat je weet dat dit werkt of neem je iets totaal anders omdat je dan opvalt binnen de sector…

Zo heb je per component (de naam, de typografie, het symbool en de kleuren) verschillende specificaties waarmee je rekening moet houden. Bovenstaand hebben we slechts het component “kleur” kort besproken.

Wat dien je jezelf af te vragen als je een logo wil maken voor jouw merk?
Het merk is misschien jouw geesteskind, maar het logo dient een bepaald doel. Het merk wil een dienst aanbieden of een product verkopen, hoe bereikt het merk het meeste potentials / buyers en overtuigt hen om te kopen of in dienst te nemen? Vanuit dit vraagstuk moet elk component van het logo reversed engineered worden. Zo, en alleen zo, heb je de beste kans dat het logo het doel van het merk behaald.

Dus ja, een logo is meer dan een lettertype en een symbool.